Media Permata: Pencarian bintang baharu bermula

30 Jul 2021

Media Permata

30 Jul 2021


Pencarian bintang baharu bermula
July 31, 2021

Oleh Ak Zaki Kasharan

BANDAR SERI BEGAWAN, 30 JULAI – Bintang Search Musim kedua yang merupakan program realiti nyanyian paling popular di Negara Brunei Darussalam kini telah memasuki pusingan pertandingan setelah menghakimi lebih 400 orang penyanyi yang tampil bagi menyertai ujibakat yang diadakan sejak bulan lalu.

Hanya 20 peserta terbaik terpilih bagi memasuki pusingan seterusnya. Para peserta yang layak ke peringkat konsert tersebut adalah Pengiran Adek, Adi, Insyirah, Qasrina, Shairza, Salwana, Jaja Ali, Shahzerol, Syiqah, Hia Hamizan, Fizzon, Jabby, Juden, Izzati, Mat Fadhil, Nas, Iffah, Tippi dan Syahmi.

Bintang Search pada musim ini akan memperkenalkan cabaran mingguan yang dirancang untuk mendorong had zon selesa para finalis. Sebagai contoh, konsert pertama memerlukan peserta untuk menyanyikan lagu pertengahan hingga tempo sahaja.

Menurut pencipta program, Dayang Siti Kamaluddin, program tersebut mencari seorang bintang di antara 20 peserta bertanding, dan bintang tersebut harus menyesuaikan diri untuk masuk dan berkembang dalam industri hiburan yang sukar dan mencabar.

Selain mempersiapkan cabaran mingguan, semua peserta akan menyertai latihan vokal dan gaya peribadi yang intensif untuk mempersiapkan mereka untuk debut konsert hujung minggu ini.

“Kami di sini untuk memastikan bahawa mereka menjadi lebih baik setiap minggu selama mereka berada dalam pertandingan. Tetapi sekarang sepenuhnya bergantung pada para peserta dan bagaimana mereka menarik minat penonton Bintang Search,” jelas salah seorang juri Bintang Search, Rizal Rasid.

Nasib setiap peserta bergantung pada undian ramai 100 peratus. Pengundian tahun ini akan dilakukan melalui SMS. Setiap nombor telefon hanya boleh mengundi sekali seminggu.

Sepanjang sepuluh minggu akan datang, 20 peserta akan bertanding bagi meraih tempat di peringkat akhir pada bulan Oktober akan datang.

Pusingan konsert Bintang Search bermula pada awal Ogos di saluran YouTube setiap hari Sabtu dan Ahad.